یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

تصميم کبري براي اينترنت‌دار کردن همه روستاها

اينترنت‌

سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵:۰۰


به اعتقاد کارشناسان، وزارت ارتباطات دولت يازدهم از دستگاه‌هاي پرکار دولت بود که نتيجه اقداماتش هم در عدد و رقم و هم در زندگي روزمره شهروندان مشهود است. يکي از حوزه‌هاي فعاليت اين وزارتخانه در مناطق روستايي بود که باعث تحولاتي در آنجا شده است.

وايمکس نيوز- از ابتداي انقلاب و تشکيل جمهوري اسلامي توجه به روستاييان به خاطر ارزش‌هاي عدالت‌محوري مورد توجه انقلابيون و يا ارزشمندتر شدن سبک زندگي توليدمحور و سنتي روستايي، افزايش يافت، به گونه‌اي که مي‌توان گفت در ارائه خدمات به اين قشر خصوصا در سيستم‌هاي برق‌کشي و جاده سازي به اين مناطق انقلاب ديگري اتفاق افتاد و تا حدودي سطح زندگي عادلانه‌تري را براي اين قشر از جامعه فراهم آورد و اکنون و با رشد فضاي مجازي مبتني بر وب و رشد خدمات الکترونيکي، دسترسي و مصرف اينترنت از حالت يک خدمت لوکس و يا مخصوص به يک قشر خاص خارج شده و به نيازي روزانه خصوصا براي جوانان و از جمله ساکنان روستاها تبديل شده است.

مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست جمهوري به تازگي با انتشار گزارشي به عملکرد دولت يازدهم در حوزه‌هاي مختلف پرداخته که بر اين اساس در حوزه مسائل مربوط به فناوري اطلاعات و ارتباطات در مجموع رشد خدمات ارتباطاتي و اينترنتي براي 3000 روستاي ديگر فراهم شده است.

در  بخشي از گزارش عملکردي وزارت ارتباطات دولت يازدهم که توسط مرکز بررسي‌هاي رياست جمهور تهيه شده اعلام شده که عدالت در دسترسي به زيرساخت ارتباطاتي و اطلاعاتي ميان شهروندان از طريق ابزارهاي مختلفي مانند ارزان‌سازي قيمت خدمات و اطلاعات و همچنين کاهش شکاف ديجيتالي فراهم شده است.

همچنين با تصويب ماده‌اي قانوني توسط مجلس به منظور تقويت اعتبارات بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات کشور، بايد درآمدهاي دولت از بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات براي توسعه همين بخش مصرف شود. در همين راستا دولت يازدهم با ماموريت‌دهي به يک اپراتور به منظور توسعه دسترسي روستايي به اطلاعات، دسترسي به شبکه ارتباطاتي را از 52 هزار روستا به 55 هزار روستا ارتقا داده است.

ابوالفضل رضوي - معاون توسعه روستايي و مناطق محروم کشور - آذر ماه سال گذشته، با اشاره به تحقق برنامه‌هاي وزارت ارتباطات براي توسعه روستاهاي کشور و ايجاد زيرساخت‌ها و ظرفيت‌هاي ارتباطي روستاها، گفته بود: برابر اعلام وزارت ارتباطات تا پايان سال، تعداد روستاهاي داراي اينترنت به 25 هزار روستا مي‌رسد و تمامي روستاهاي بالاي 20 خانوار کشور به اينترنت پرسرعت مجهز مي شوند.

وي همچنين گفته بود: تلاش بسياري براي ارائه اينترنت پرسرعت در روستاها انجام شده است. در خدمت‌رساني به اقصي‌نقاط کشور تفاوتي بين شهر و روستا وجود ندارد لذا بايد زمينه ارائه امکانات موجود در روستاها فراهم شود. بر اين اساس ارائه خدمات آموزشي و الکترونيکي در روستاها الزامي است. اميدواريم تا سه سال آينده تمام روستاهاي کشور، حتي روستاهاي تک‌خانوار بتوانند از اينترنت بهره‌مند شوند.

در همان دوره، محمود واعظي - وزير پيشين ارتباطات و فناوري اطلاعات - از در نظر گرفتن بودجه‌اي معادل350 ميليارد تومان براي ارتباط‌رساني به روستاهاي کشور در سال 1396 خبر داد. او همچنين اظهار کرد: اکنون شرايط به گونه‌اي است که تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار به تلفن دسترسي دارند و تلاش بر آن است که در يک ‌سال آينده دسترسي به اينترنت نيز در اين روستاها صورت بگيرد.

وي با بيان اينکه تا کنون حدود 24 تا 25 هزار روستا در سراسر کشور به شبکه اينترنت متصل شده‌اند، گفت: اکنون تلاش داريم تا پايان دولت تمام روستاهاي بالاي 15 خانوار را به اينترنت متصل کنيم. هنر دولت بايد آن باشد که جلوي مهاجرت از روستا به شهر را بگيرد. قطعا اين کار در هيچ جاي دنيا با زور انجام نشده است. سياست‌هاي تشويقي ارائه اينترنت در روستاها نيز باعث بهبود کسب و کار و رونق گردشگري در اين مناطق شده و اقتصاد روستاها را ساماندهي مي‌کند.

قطعا بردن ارتباطات اينترنتي به روستاها موجب رونق کسب و کار در روستاها خواهد شد؛ دسترسي به اينترنت در روستاهاي  مختلف کشور مي‌تواند دسترسي به خدمات مختلفي را براي مردم فراهم کند. زماني با بردن اينترنت به روستاها مخالفت‌هاي متعددي وجود داشت و اين‌گونه تعبير مي‌شد که با اين اقدام روستاها دچار فساد خواهند شد. در حالي که اين تعبير نادرست بود و امروز تلاشها براي ارائه خدمات در روستاهاست و ارائه اينترنت در روستاها بخشي از شبکه ملي اطلاعات محسوب شده چراکه شبکه ملي اطلاعات بدون دسترسي روستاييان کامل نخواهد بود.

محمود واعظي اواخر سال گذشته نيز از بهره‌مندي و اتصال بيش از 23 هزار روستاي کشور به اينترنت پرسرعت خبر داده و با تاکيد بر توزيع متوازن امکانات، خدمات و زيرساخت‌هاي ارتباطي تصريح کرده بود: دولت معتقد است که همه امکانات و تجهيزات زيرساختي نبايد محدود به تهران و مراکز استانها شود و از قضا نقاطي که از مراکز دورتر هستند نيازمند امکانات بيشتري هستند.

وزير سابق ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين درباره دلايل علاقه‌مندي دولت براي دسترسي روستاييان به اينترنت پرسرعت و آخرين آمار اين اتصال نيز گفته بود: يکي از اهداف عمده ما اين بود که به واسطه اينترنت خدمات را نيز به روستاها ببريم، چراکه در اين قالب مي‌توان خدمات متعددي از سلامت و آموزش گرفته تا غيره را به روستاييان ارائه کرد. در ابتداي دولت يازدهم هيچ روستايي به اينترنت پرسرعت دسترسي نداشت اما اکنون 27 هزار روستا به اينترنت پرسرعت مجهز شده‌اند و در تلاشيم استفاده بهينه‌اي از بودجه‌اي که مجلس در اين خصوص به ما مي‌دهد انجام دهيم.

در هر حال، براساس فاکتورها و عواملي که از آنها به عنوان ارزش‌هاي اجتماعي ياد مي شود، چشم انداز اجراي دولت الکترونيکي که نيازمند دسترسي به اينترنت است، در توسعه ارزش هاي اجتماعي مي‌تواند به افزايش شفافيت و کاهش فساد اداري، بهبود رابطه شهروندان - اعم از اهالي شهر- و دولت، بازگرداندن اعتماد به دولت و ارائه خدمات اجتماعي قوي، کاهش نابرابري در آموزش و اشتغال، بهبود مهارت‌ها و توانمندسازي‌ روستاييان، بهبود ارائه خدمات و کاهش شکاف ديجيتالي، افزايش بهره وري و اثربخشي در ارائه خدمات، افزايش تعاملات داخلي و بيروني دولت با شهروندان و مشارکت شهروندان با فرصت‌هاي برابر بيانجامد.  

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو